Xerrada i tallers didàctics a l’escola pública d’educació infantil i primària Santa Bàrbara de Vidrà

Aquest dilluns dia 3 de juny, en el marc del projecte de recerca, es va impulsar una jornada didàctica a l’escola Santa Bàrbara de Vidrà, constituint un dels elements cabdals del mateix projecte, mitjançant la qual integrar programes de difusió, plantejar problemàtiques d’ordre històric i presentar el projecte d’investigació als més menuts del poble. Aquesta activitat, del mateix tarannà de la celebrada a Vallfogona de Ripollès, esdevé un dels motors principals d’integració de l’arqueologia al municipi, mitjançant la qual poder integrar el projecte d’una manera coherent segons els objectius inicials de la recerca.

Al inici de l’activitat es presentà una xerrada de power point sota el títol “Com vivien a la prehistòria?” en la qual, d’una manera clara, senzilla i didàctica, es donaren a conèixer les principals característiques de les societats humanes a través de la història. Així, amb l’ajuda dels nens i nenes de l’escola, vam descriure diferents imatges corresponents a períodes tant diversos com el paleolític, el neolític, l’edat dels metalls, etc. Amb aquesta xerrada, els i les alumnes van poder comprendre els canvis materials que definien els grups humans a través de les diferents etapes clàssiques de la història. Posteriorment, es presentà l’arqueologia com a ciència, mostrant quins eren els elements materials del registre que es recuperaven en un jaciment arqueològic de manera habitual. Finalment, es presentaren els diferents tallers didàctics proposats.

Imagen

En el taller de ceràmica, els alumnes van elaborar el seu propi recipient ceràmic. Així, els alumnes experimentaren amb els caràcters tecnològics d’un dels elements del registre arqueològic més recurrent. Amb el taller, es va donar a conèixer una de les tècniques més emprades per les societats humanes del passat: l’ús de xurros ceràmics per a atorgar volum al recipient. Finalment, vam decorar les ceràmiques amb petxines cardium, ampliant la problemàtica històrica a un dels elements materials més tractats en l’aparició dels recipients ceràmics al mediterrani occidental.

 Imagen

En el taller d’excavació, inicialment es va explicar què era un jaciment arqueològic i els alumnes van veure com es delimitava. Es dividí el jaciment en dos sectors, i els alumnes es van incorporar en dos equips. Es procurà que tots els participants en l’excavació seguissin un mateix nivell per tal de recuperar el material i explicar quina relació hi tenia. El jaciment arqueològic en qüestió era un espai destinat a l’especejament i descarnament d’una vaca. Així, es van recuperar nombroses restes lítiques, diferents parts esquelètiques d’una vaca i algunes restes ceràmiques.

 Imagen

Finalment, i com a cloenda de l’activitat, es va proposar un taller de confecció de collarets. Amb aquest taller, inicialment es donava a conèixer una part del registre material poc coneguda i, en segon terme, es va creure oportú que els alumnes s’enduguessin un record de l’activitat. Així, les nenes i els nens de l’escola van elaborar el seu propi collaret mitjançant cordill i petxines perforades.

 Imagen

Amb tot, volem agrair el suport rebut per part de l’Escola Santa Bàrbara de Vidrà, i d’una manera especial, volem agrair l’atenció i la dedicació que han mostrat els alumnes de l’escola i que han permès que l’activitat sigui tot un èxit.

 Imagen

Esperem veure’ns ben aviat

Per una Arqueologia Social

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s